Πώς το πλαίσιο της σωματικής δραστηριότητας σχετίζεται με τη νόηση σε όλη τη διάρκεια της ζωής: Μια συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση.

11 Δρ Μυρτώ Μαβιλίδη

Περίληψη

Παρόλο που πολυάριθμες ανασκοπήσεις και μετα-αναλύσεις έχουν εξετάσει τις επιδράσεις της σωματικής δραστηριότητας στη νόηση, καμία προηγούμενη μετα-ανάλυση δεν έχει διερευνήσει διεξοδικά τον ρόλο των παραγόντων του πλαισίου. Σε αυτή τη συστηματική ανασκόπηση, εξετάσαμε τον ρόλο των συγκυριακών ρυθμιστών μαζί με τους πιο συχνά διερευνημένους ατομικούς (π.χ. ηλικία) και σχετιζόμενους με τη σωματική δραστηριότητα ρυθμιστές (π.χ. ένταση, είδος). Εφαρμόστηκε πολυεπίπεδη μετα-ανάλυση σε 171 χρόνιες (654 μεγέθη επίδρασης) και 68 οξείες μελέτες (305 μεγέθη επίδρασης) που αφορούσαν 48.625 συμμετέχοντες από την προσχολική ηλικία έως την τρίτη ηλικία. Κατά μέσο όρο, βρέθηκαν μικρές θετικές επιδράσεις στη γνώση για τη συμμετοχή τόσο σε χρόνιες (g = 0,25, 95% CI [0,19, 0,31]) και οξεία σωματική δραστηριότητα (g = 0,21, 95% CI [0,12, 0,30]). Οι επιδράσεις της σωματικής δραστηριότητας στη γνώση φαίνεται να μετριάζονται από κοινού από παράγοντες που σχετίζονται με το πλαίσιο και τη σωματική δραστηριότητα. Τα μεγαλύτερα μεγέθη επίδρασης απεικονίστηκαν για τη χρόνια άσκηση φυσικής δραστηριότητας σε εξωτερικούς χώρους μέτριας έως έντονης έντασης (g = 0,63, 95% CI [0,41; 0,85]) και με υψηλή γνωστική απαίτηση (g = 0,53, 95% CI [0,15, 0,91]), και για οξείες περιόδους φυσικής δραστηριότητας σε εξωτερικούς χώρους μέτριας έντασης (g = 0,71, 95% CI [0,42, 0,99]). Αυτά τα αποτελέσματα μπορούν να ενημερώσουν το σχεδιασμό μελλοντικών δοκιμών χρόνιας και οξείας σωματικής δραστηριότητας για την προώθηση μιας πιο ολοκληρωμένης κατανόησης της διασταύρωσης μεταξύ πολλαπλών ρυθμιστών.

Mavilidi, M. F., Vazou, S., Lubans, D. R., Robinson, K., Woods, A. J., Benzing, V., Anzeneder, S., Owen, K. B., Álvarez-Bueno, C., Wade, L., Burley, J., Thomas, G., Okely, A. D., & Pesce, C. (2025). Πώς το πλαίσιο της σωματικής δραστηριότητας σχετίζεται με τη νόηση σε όλη τη διάρκεια της ζωής: Psychological Bulletin, 151(5), 544-579. 

Μοιραστείτε την ανάρτηση: