PSYED507 - Κοινωνικοί θεσμοί στην Σύγχρονη Εκπαίδευση
MSc Εκπαιδευτική Ψυχολογία - Εξ Αποστάσεως
Κύριο μάθημα
PSYED507 - Κοινωνικοί θεσμοί στην Σύγχρονη Εκπαίδευση
Κωδικός Μονάδας Μαθήματος: PSYED507
Τύπος μονάδας: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μονάδας Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Έτος σπουδών: 1ο Έτος
Εξάμηνο: Γ
Αριθμός μονάδων ECTS: 10
Ώρες επαφής με το μάθημα: 18
Στόχοι του μαθήματος
Το μάθημα αυτό, αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την έννοια των κοινωνικών θεσμών και το ρόλο αυτών στη σύγχρονη εκπαίδευση. Μέσω του μαθήματος αυτού, οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με διάφορους θεσμούς οι οποίοι έχουν καίριο ρόλο στη διαμόρφωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της μαθησιακής και διδακτικής διαδικασίας συμπεριλαμβανομένων της οικογένειας και της οικονομίας. Αυτά τα θέματα έχουν στόχο να συμβάλουν στην κατανόηση ότι ο θεσμός της εκπαίδευσης μπορεί να ενισχυθεί ή να υπονομευτεί από πολλαπλούς παράγοντες και ότι βασικός στόχος της διεθνούς κοινότητας είναι να διασφαλίσει ισότιμη εκπαίδευση για όλα τα άτομα.
Ο "Οδηγός Μαθήματος" είναι ένα χρήσιμο εργαλείο το οποίο θα καθοδηγήσει τη μελέτη και θα αποτελέσει σημείο αναφοράς μεταξύ του/της διδάσκοντα/ουσας του μαθήματος και των φοιτητών/τριών. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ο οδηγός μαθήματος είναι συμπληρωματικός της βιβλιογραφίας και των επιπρόσθετων εργασιών που θα οριστούν από τον/την διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος και θα δίνονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα παρουσιαστούν δεκατρείς θεματικές ενότητες με τις οποίες οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να συνδιαλέγονται και να αναστοχάζονται κριτικά, καθώς και να διατυπώνουν ερωτήματα με τα οποία θα πραγματεύονται στις συμβουλευτικές συναντήσεις με τον/την διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος και τους άλλους φοιτητές/τριες.
Στην κάθε θεματική ενότητα, παρουσιάζονται τα εξής: Σκοπός, Θεωρητικό Υπόβαθρο, Μαθησιακοί Στόχοι, Βασικές Έννοιες, Χρήσιμες Πηγές Μελέτης, Ερωτήσεις για Αναστοχασμό και Κριτική Σκέψη και Υπολογιζόμενος Χρόνος Μελέτης.
Ευρύτεροι Στόχοι του Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιαστούν οι κοινωνικοί θεσμοί και η σχέση τους με την εκπαιδευτική ποιότητα, αποτελεσματικότητα και μεταρρύθμιση, καθώς και θα συζητηθεί η ανάγκη και τα μέσα που αξιοποιούνται για τη διασφάλιση ισότιμων ευκαιριών για εκπαίδευση σε όλα τα άτομα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ειδικότερα, μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται οι φοιτητές/τριες να:
- Έρθουν σε επαφή με τη διεθνή βιβλιογραφία για τους κοινωνικούς θεσμούς.
- Γνωρίσουν το ρόλο των θεσμών της οικογένειας, της οικονομίας και της κυβέρνησης στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και αποτελεσματικότητα.
- Συζητούν κριτικά για το κατά πόσο ο διεθνής στόχος για παροχή ισότιμης εκπαίδευσης σε όλα τα άτομα, είναι επιτεύξιμος για όλα τα κράτη και ποιες πρακτικές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για την πραγμάτωση του στόχου αυτού.
Μέθοδος Φοίτησης
Εξ Αποστάσεως
Προαπαιτούμενα
Κανένα
Κανένα
Περιεχόμενο μαθήματος
1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Κοινωνικοί Θεσμοί
2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Η Εκπαίδευση Υπό το Πρίσμα της Κοινωνιολογίας
1η Συμβουλευτική Συνάντηση
3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Μεταρρύθμιση στο Θεσμό της Εκπαίδευσης
4η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Παγκοσμιοποίηση και Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση
2η Συμβουλευτική Συνάντηση
5η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Διάθεση Οικονομικών Πόρων στην Εκπαίδευση
6η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Εκπαιδευτική Ψυχολογία στη Θεσμική Μεταρρύθμιση της Εκπαίδευσης
3η Συμβουλευτική Συνάντηση
7η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Επαγγελματική Ανάπτυξη
8η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Μετάβαση από το Σχολείο στη Διεθνή Κοινωνία
4η Συμβουλευτική Συνάντηση
9η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση
10η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Οικογενειακή Ποικιλομορφία και Εκπαίδευση
5η Συμβουλευτική Συνάντηση
11η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Κοινωνικές Προσδοκίες και Εκπαίδευση
12η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Σύμπραξη Οικογένειας και Σχολείου για τη Μεγιστοποίηση των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
13η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Πρόληψη και Αντιμετώπιση Κρίσεων στο Εκπαιδευτικό Πλαίσιο
6η Συμβουλευτική Συνάντηση
Πληροφορίες Μαθήματος
Συμβουλευτικές Συναντήσεις
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα πραγματοποιηθούν έξι συμβουλευτικές συναντήσεις διάρκειας τριών ωρών με τον/την διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος και τους/τις φοιτητές/τριες (βλέπε Πίνακα Περιεχομένων). Οι συναντήσεις αυτές έχουν ως στόχο την εκτενή συζήτηση των θεματικών ενοτήτων και την επίλυση αποριών που πιθανόν να προκύψουν κατά τη διάρκεια της μελέτης. Η συμμετοχή στις συμβουλευτικές συναντήσεις είναι σημαντικό μέρος του μαθήματος και η παρακολούθησή τους συνίσταται.
Πριν από κάθε συμβουλευτική συνάντηση αναμένεται από τους/τις φοιτητές/τριες να έχουν μελετήσει το σχετικό υλικό που βρίσκεται αναρτημένο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Πανεπιστημίου Λεμεσού για τις θεματικές ενότητες που προηγούνται της κάθε συνάντησης καθώς και την προτεινόμενη βιβλιογραφία.
Το 50% της βαθμολόγησης του μαθήματος "Κοινωνικοί Θεσμοί στην Σύγχρονη Εκπαίδευση" αποτελεί την ολοκλήρωση και ποιότητα των εργασιών που θα ανατίθενται ανά εβδομάδα και το 50% αντιστοιχεί στην επίδοση των φοιτητών στην τελική εξέταση.
Υλικό Μαθήματος
Ballantine, J., Stuber, J., & Everitt, J. (2021). Η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης: Συστηματική Ανάλυση (9η έκδοση). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003023715
ΟΟΣΑ (2023), Education at a Glance 2023: OECD Indicators, OECD Publishing, Παρίσι, https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
Dworkin, A. G., Ballantine, J., Antikainen, A., Barbosa, M. L., Konstantinovskiy, D., Saha, L. J., ... & Teodoro, A. (2013). Η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Sociopedia. isa, 1, 16.