PSYED508 - Ερευνητική Μελέτη Ι: Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης και Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας
MSc Εκπαιδευτική Ψυχολογία - Εξ Αποστάσεως
Κύριο μάθημα
PSYED508 - Ερευνητική Μελέτη Ι: Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης και Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας
Κωδικός Μονάδας Μαθήματος: PSYED508
Τύπος μονάδας: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μονάδας Μαθήματος: Μεταπτυχιακό
Έτος σπουδών: 1ο Έτος
Εξάμηνο: Γ
Αριθμός μονάδων ECTS: 10
Ώρες επαφής με το μάθημα: 18
Στόχοι του μαθήματος
Το μάθημα αυτό, είναι ένα εισαγωγικό μάθημα το οποίο θα θέσει τις βάσεις για την κατάρτιση ενός εκπαιδευτικού ή ψυχολόγου στις ερευνητικές μεθόδους που εφαρμόζονται στην επιστήμη της ψυχολογίας. Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει τα εφόδια στους/στις φοιτητές/τριες να κατανοήσουν και να αξιολογούν κριτικά τις βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις στο χώρο της έρευνας στην ψυχολογία και κατ' επέκταση στην εκπαιδευτική ψυχολογία. Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να αναλάβουν τη διεκπεραίωση μιας ερευνητικής εργασίας και να αποκτήσουν την ικανότητα να κρίνουν την ποιότητα μιας εκπαιδευτικής έρευνας.
Ο "Οδηγός Μαθήματος" που κρατάτε στα χέρια σας είναι ένα χρήσιμο εργαλείο το οποίο θα καθοδηγήσει τη μελέτη σας και θα αποτελέσει σημείο αναφοράς μεταξύ του/της διδάσκοντα/ουσας του μαθήματος και εσάς. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ο οδηγός μαθήματος είναι συμπληρωματικός της βιβλιογραφίας και των επιπρόσθετων εργασιών που θα οριστούν από τον/την διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος και θα δίνονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα παρουσιαστούν δεκατρείς θεματικές ενότητες με τις οποίες οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να συνδιαλέγονται και να αναστοχάζονται κριτικά, καθώς και να διατυπώνουν ερωτήματα με τα οποία θα πραγματεύονται στις συμβουλευτικές συναντήσεις με τον/την διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος και τους άλλους φοιτητές/τριες.
Στην κάθε θεματική ενότητα, παρουσιάζονται τα εξής: Σκοπός, Θεωρητικό Υπόβαθρο, Μαθησιακοί Στόχοι, Βασικές Έννοιες, Χρήσιμες Πηγές Μελέτης, Ερωτήσεις για Αναστοχασμό και Κριτική Σκέψη συνοδευόμενες από Προτεινόμενες Λύσεις και Υπολογιζόμενος Χρόνος Μελέτης
Ευρύτεροι Στόχοι του Μαθήματος:
Στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιαστούν τα διάφορα είδη ερευνών και τα στάδια διεξαγωγής τους, η διαδικασία ανάπτυξης ερευνητικών εργαλείων, οι διαδικασίες συγκέντρωσης και ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων, ο έλεγχος μορφών εγκυρότητας και αξιοπιστίας μιας έρευνας και η ανάπτυξη ενός ερευνητικού σχεδιασμού.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ειδικότερα, μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται οι φοιτητές/τριες να:
- Συζητούν τις αρχές της ποσοτικής και ποιοτικής μεθοδολογίας.
- Αναπτύξουν δεξιότητες διερεύνησης της επιστημονικής βιβλιογραφίας στις διάφορες βάσεις δεδομένων.
- Εξηγούν τα ηθικά/δεοντολογικά ζητήματα που αφορούν την έρευνα.
- Αναπτύξουν ένα ερευνητικό σχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψη όλες τις συνιστώσες που έχουν συζητηθεί κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
- Αποκτήσουν γνώσεις που θα καθοδηγούν την ενημέρωσή τους σχετικά με τις διεθνείς εξελίξεις στην γνώση στον τομέα της ψυχολογίας και κατ' επέκταση της εκπαιδευτικής ψυχολογίας.
- Αναγνωρίσουν τη σημασία της τεκμηριωμένης έρευνας ως παράγοντα διαμόρφωσης των εκπαιδευτικών πρακτικών και προγραμμάτων για την προαγωγή της μάθησης και της ψυχικής ευημερίας των μαθητών.
Μέθοδος Φοίτησης
Εξ Αποστάσεως
Προαπαιτούμενα
Κανένα
Κανένα
Περιεχόμενο μαθήματος
1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Εισαγωγή στις Ερευνητικές Μεθόδους
2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δεοντολογικά Ζητήματα και Ανοικτή Επιστήμη
1η Συμβουλευτική Συνάντηση
3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Μεταβλητές και Είδη Μεταβλητών
4η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ερευνητικός Σχεδιασμός
2η Συμβουλευτική Συνάντηση
5η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δειγματοληπτικές Μέθοδοι στην Ποσοτική και Ποιοτική Έρευνα
6η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Επισκόπηση της Ερευνητικής Βιβλιογραφίας
3η Συμβουλευτική Συνάντηση
7η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Εγκυρότητα Έρευνας και Αξιοπιστία
8η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ποσοτική Έρευνα
4η Συμβουλευτική Συνάντηση
9η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Σύγχρονες Μέθοδοι στην Ποσοτικοποίηση Γνωστικών Διεργασιών στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία
10η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ποιοτική Έρευνα
5η Συμβουλευτική Συνάντηση
11η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ψυχομετρία και Ανάπτυξη Εργαλείων Αξιολόγησης
12η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Στατιστικές Μέθοδοι στην Ψυχολογία
13η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ανάπτυξη Ερευνητικού Πρωτοκόλλου
6η Συμβουλευτική Συνάντηση
Πληροφορίες Μαθήματος
Συμβουλευτικές Συναντήσεις
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα πραγματοποιηθούν έξι συμβουλευτικές συναντήσεις διάρκειας τριών ωρών με τον/την διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος και τους/τις φοιτητές/τριες (βλέπε Πίνακα Περιεχομένων). Οι συναντήσεις αυτές έχουν ως στόχο την εκτενή συζήτηση των θεματικών ενοτήτων και την επίλυση αποριών που πιθανόν να προκύψουν κατά τη διάρκεια της μελέτης. Η συμμετοχή στις συμβουλευτικές συναντήσεις είναι σημαντικό μέρος του μαθήματος και η παρακολούθησή τους συνίσταται.
Πριν από κάθε συμβουλευτική συνάντηση αναμένεται από τους/τις φοιτητές/τριες να έχουν μελετήσει το σχετικό υλικό που βρίσκεται αναρτημένο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Πανεπιστημίου Λεμεσού για τις θεματικές ενότητες που προηγούνται της κάθε συνάντησης καθώς και την προτεινόμενη βιβλιογραφία. Σημαντική είναι επίσης η ολοκλήρωση των ερωτήσεων για αναστοχασμό και η κριτική σκέψη και η διατύπωση επιπρόσθετων ερωτημάτων τα οποία θα συζητηθούν στην ολομέλεια.
Το 50% της βαθμολόγησης του μαθήματος "Ερευνητικές Μέθοδοι στην Ψυχολογία" αποτελεί την ολοκλήρωση και ποιότητα των εργασιών που θα ανατεθούν κατά τη διάρκεια των 13 εβδομάδων και το υπόλοιπο 50% αντιστοιχεί στην επίδοση των φοιτητών στην τελική εξέταση.
Υλικό Μαθήματος
Παπαναστασίου, Κ. & Παπαναστασίου, Ε. (2005). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Λευκωσία. Εκδόσεις Συγγραφέα.
Cohen, L. & Manion, L. (2007). Research Methods in Education. New York: Routledge. Retrieved on 22nd of July 2023, fromhttps://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Επιμέλεια Χαράλαμπος Τζορμπατζούδης). Αθήνα: Ίων.